10 مه 2023 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که وجود کم خونی، با یا بدون بیماری مزمن کلیوی (CKD)، در بیماران دیابتی با افزایش دو تا سه برابری خطر مرگ و میر در مقایسه با بزرگسالانی که هیچ کدام از این بیماری ها را ندارند، مرتبط است. این یافته ها نشان می دهند که کم خونی ممکن است به شدت مرگ و میر را در بزرگسالان مبتلا به دیابت پیش بینی کند.

شیوع بالایی از دیابت در ایالات متحده وجود دارد که حدود 11 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. تمرکز زیادی بر آسیب به اندام های انتهایی و رویدادهای اصلیCVD (بیماری قلبی عروقی) به عنوان عوارض دیابت، قرار گرفته است. با این حال، درک شرایط همراه مانند کم خونی و نقش آنها در پیش آگهی طولانی مدت نیز حیاتی است. کم خونی حدود 8 تا 18 درصد از بیماران دیابتی را تحت تاثیر قرار می دهد و خطر عوارضی مانند زخم پای دیابتی، نارسایی قلبی و رتینوپاتی دیابتی را افزایش می دهد.

از طریق مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک متعدد، هایپرگلایسمی به طور قابل توجهی به شروع و پیشرفتCKD  کمک می کند، که خود یک عامل خطر شناخته شده برای کم خونی، افزایش مرگ و میر و بیماری هایCVD است. افزایش سطح سیتوکین های التهابی در حال گردش در حالت هایپرگلایسمی می تواند منجر به کم خونی شود. بنابراین، کم خونی و بیماری مزمن کلیوی ممکن است نشانگرهای قابل توجهی از پیامدهای دیابت به دلیل اتیولوژی منحصر به فرد آنها در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت باشند.

با توجه به پیشینه ی فوق، دکتر آلن کی کویاما و همکارانش از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آتلانتا، این مطالعه را با هدف ارزیابی شیوع کم خونی بر اساس وضعیتCKD و نقش کم خونی وCKD ، به عنوان عوامل خطر بالقوه برای مرگ و میر ناشی از همه علل در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت در ایالات متحده، انجام دادند.

برای این منظور، محققان در یک مطالعه کوهورت گذشته‌نگر 6718 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت شایع ازNHANES (بررسی ملی سلامت و تغذیه) را بررسی کردند. نقش کم‌خونی، به تنهایی یا ترکیبی، توسط مدل‌های رگرسیون کاکس به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده مرگ و میر ناشی از همه علل ارزیابی شد.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· شیوع کم خونی در بزرگسالان مبتلا به دیابت وبیماری مزمن کلیوی 20 درصد بود.

· در مقایسه با نداشتن هیچ یک از این بیماری ها، کم خونی یابیماری مزمن کلیوی به تنهایی به طور قابل ملاحظه ای با مرگ و میر همه علل مرتبط بود( HRبرای کم خونی 2.10، HR برای بیماری مزمن کلیوی 2.24).

· داشتن هر دو شرایط خطر بالقوه بیشتری را برای مرگ و میر به همراه داشت(HR:3.41)

حدود یک چهارم از جمعیت بزرگسال مبتلا به دیابت و بیماری مزمن کلیوی در ایالات متحده به کم خونی نیز مبتلا هستند. محققان نتیجه گیری کردند که وجود کم خونی، با یا بدون بیماری مزمن کلیوی، با افزایش دو تا سه برابری خطر مرگ در مقایسه با بزرگسالانی که هیچ عارضه ای ندارند، مرتبط است، که نشان می دهد کم خونی ممکن است یک پیش بینی کننده ی قوی برای مرگ در بیماران دیابتی باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/anaemia-in-diabetes-patients-with-or-without-ckd-tied-to-significant-risk-of-death-111279